Eindexamen Wiskunde B (2018-06-20)

Gisteren was de tweede zitting van het eindexamen Wiskunde B van het vwo (correctievoorschrift). Hier is mijn uitwerking, met commentaar (en de gebruikte Maplecommando’s).

Ik vond het examen, net als dat van het eerste tijdvak niet echt uitdagend; er was weer één situatie-met-context, dit keer een smeltend ijsbolletje. Ook deze keer werden de sommen uitgebreid ingeleid en was de eigenlijke opgave telkens teleurstellend eenvoudig.

2 comments

De sommen werden inderdaad uitgebreid ingeleid maar dit maakt volgens veel leerlingen een opgave vaak veel moeilijker, omdat je geen idee hebt wat je wel en wat je niet moet gebruiken om de opgave te beantwoorden. Ik ben er van overtuigt dat het tweede examen veel moeilijker was en ben het niet met u eens. Ik heb zelf samen met 4 andere leerlingen uit mijn klas het examen gemaakt waarvan twee huilend het lokaal uitliepen en een de prullenbak uit woede omver schopte. Zelf verliet ik het lokaal ook erg teleurstellend. U heeft waarschijnlijk erg veel ervaring en ziet u een examen denk ik anders dan hoe alle leerlingen het zien.

Vraag 10 kan wat een eenvoudiger.
Q moet op DP liggen op 2/3 gerekend vanuit D.